STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH


Podstawa prawna: art. 22c ust. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
 
Ilekroć w niniejszych Standardach mowa o Obiekcie należy przez to rozumieć
SCHRONISKO PTTK NA HALI BORACZEJ
Ilekroć w niniejszych Standardach mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę
o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Ilekroć w niniejszych Standardach mowa o Koordynatorze należy przez to rozumieć
pracownika Obiektu odpowiedzialnego za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego.
Koordynatorem w Obiekcie jest kierownik Schroniska Jan Dziedzic.

W Standardach Ochrony Małoletnich, zwanych dalej „Standardami”, określa się:
 § 1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem a małoletnim.
1. Personel:
1) działa dla dobra dziecka i w jego najlepiej pojętym interesie;
2) traktuje małoletniego z poszanowaniem jego godności i potrzeb;
3) wszelkie działania podejmuje w ramach obowiązującego prawa, przepisów
wewnętrznych oraz swoich kompetencji;
4) działa w sposób otwarty i przejrzysty, aby zminimalizować ryzyko błędnej
interpretacji swojego zachowania/postępowania;
5) informuje małoletniego, że jeśli czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec
konkretnego zachowania czy słów, może o tym powiedzieć i oczekiwać odpowiedniej
reakcji i/lub pomocy;
6) w komunikacji z małoletnim zachowuje cierpliwość i szacunek dla małoletniego;
7) uważnie słucha małoletniego i udziela mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i
danej sytuacji;
8) sytuacje trudne, czy niebezpieczne zajścia zgłasza do  opiekuna prawnego
małoletniego.
2. Personel szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od
zasady poufności, aby go chronić, należy to wyjaśnić najszybciej jak to możliwe.
3. Należy szanować małoletniego bez względu na płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny
i światopogląd.
4. Ingerencje w sytuacjach wychowawczo wątpliwych powinny być poprzedzone
kontaktem słownym, odbywać się w miarę możliwości w obecności osób trzecich i
być jednoznacznie uzasadnione (zagrożenie dobra lub bezpieczeństwa dziecka,
grupy).
5. Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny pod
warunkiem, że spełnia on zasady bezpiecznego kontaktu i uwzględnia kontekst
sytuacyjny, np. jest konieczna interwencja pracownika w celu zadbania o
bezpieczeństwo (zdrowie i życie) innej osoby. Nie można jednak wyznaczyć
uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego. Zawsze należy
kierować się profesjonalnym osądem danej sytuacji, zachowując świadomość, że
nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez
małoletniego lub osoby trzecie. 

6. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich zachowań i działań.
 
§ 2. Zachowania niedozwolone w relacjach/kontaktach z małoletnimi.
1. Nie wolno:
1) zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego;
2) krzyczeć na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia jego
bezpieczeństwa lub innych osób;
3) w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego;
4) dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
niestosowny;
5) ujawniać jakichkolwiek informacji o sytuacji małoletniego osobom
nieuprawnionym, w tym wobec innych małoletnich.
2. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek
formie.
3. Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny. Dotyczy
to używania wulgarnych słów, nieprzyzwoitych gestów i żartów, czynienia
obraźliwych uwag, nawiązywania w wypowiedziach do aktywności bądź
atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywania wobec dziecka relacji władzy lub
przewagi fizycznej.
4. Nie wolno nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek relacji mogących sugerować
relacje romantyczne lub seksualne ani składać mu propozycji o nieodpowiednim
charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie
treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę.
5. Nie wolno utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu,
fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom
trzecim utrwalenia wizerunku dzieci bez zgody rodziców/opiekunów prawnych.
6. Nie wolno proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani substancji
działających podobnie do alkoholu, jak również używać ich w ich obecności.
7. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub/i jego
rodziców/opiekunów. 
8. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie prywatnych
zależności, prowadzących do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie
korzyści majątkowych i innych.
9. Nie wolno nawiązywać kontaktów z małoletnimi poprzez przyjmowanie bądź
wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
 
§ 3. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro
małoletniego znajdującego się na terenie Obiektu jest zagrożone.
1. Pracownik, który podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony lub uzyska informację
o podejrzeniu jego krzywdzenia jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji, przede
wszystkim przerwać agresję lub przemoc , zobowiązany jest również do
niezwłocznego poinformowania Koordynatora.
2. W bardziej skomplikowanych przypadkach ( dotyczących np. wykorzystywania
seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu)
Koordynator zgłasza podejrzenie w zewnętrznej , bezstronnej instytucji.

 
3. W przypadku podejrzenia przemocy wobec osoby małoletniej istotne jest również
uważne wysłuchanie dziecka – bez obecności rodziców/opiekunów;
4. Podczas rozpoznawania sytuacji przemocy wobec małoletniego należy unikać błędów,
którymi mogą być:
1) niewysłuchanie takiego dziecka;
2)     bagatelizowanie skarg;
3)     umniejszanie doznanej krzywdy;
4)     niedawanie wiary;
5)     przyjmowanie, że zdarzenie nie miało miejsca wyłącznie na podstawie wyjaśnień
rodziców/opiekunów.
 
§ 4. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów.
1. Koordynator odpowiedzialny jest za realizację i propagowanie Standardów Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem.
2. Koordynator odpowiedzialny jest za monitorowanie realizacji Standardów, za
reagowanie na sygnały naruszenia Standardów , prowadzenie rejestru.
3. Koordynator raz na 12 miesięcy , przeprowadza ankietę monitorującą poziom
realizacji Standardów , w której Personel może proponować zmiany , oraz wskazywać
naruszenie Standardów.
4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety Koordynator sporządza raport z monitoringu i
wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je Personelowi.
5. Zaktualizowane Standardy udostępniane są także na stronie internetowej i w budynku
Schroniska PTTK na Hali Boraczej, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.

§ 5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania
Standardów oraz sposób dokumentowania tej czynności.
1. Ustala się, że osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie personelu do stosowania
Standardów jest Koordynator.
2. Pracownicy przygotowywani są do stosowania Standardów podczas zebrania załogi. 
3. Po zapoznaniu się ze Standardami i zasadami ich stosowania, każdy
pracownik/wolontariusz podpisuje imienne oświadczenie, które przechowywane jest
w dokumentacji Obiektu. Wzór oświadczenia określa załącznik nr 1 do Standardów.
 
§ 6. Zasady i sposób udostępniania Standardów:
1. Standardy udostępnia się na stronie internetowej Schronisko PTTK na Hali Boraczej 
oraz wywiesza się w widocznym miejscu w Obiekcie.
2. Osobą odpowiedzialną za udostępnianie Standardów na stronie internetowej i w
siedzibie Obiektu jest Koordynator.
 

§ 7. Osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego jest Koordynator.
 
§ 8. Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Obiekcie i jego relacji
w stosunku do osoby dorosłej, z którą tam przebywa.
1. Identyfikacja małoletniego przybywającego do Obiektu dokonywana jest na podstawie
okazania legitymacji szkolnej. 
2. Każdorazowo osoba dorosła podróżująca wraz z osobami małoletnimi, dokonująca
czynności meldunkowych w Recepcji Obiektu, jest zobowiązana do złożenia
oświadczenia w celu identyfikacji jego relacji w stosunku do
małoletniego/małoletnich, z którą/którymi przebywa w Obiekcie, na formularzu
wydanym przez pracownika Recepcji oraz udokumentowania swojej tożsamości
poprzez okazanie do wglądu odpowiedniego dokumentu ze zdjęciem. Wzór
oświadczenia określa załącznik nr 2 do Standardów.
3. W przypadku grup zorganizowanych przybywających do Obiektu obowiązuję złożenie
oświadczenia według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Standardów. Ponadto
kierownik grupy zorganizowanej przedkłada do wglądu dokument nadający mu status 
organizatora wypoczynku małoletnich lub inny dokument uprawniający do
zorganizowania wypoczynku małoletnich.
4. Każdy pracownik Obiektu zobowiązany jest do zwracania szczególnej uwagi na
relacje łączące osobę małoletnią z osobą, z którą przebywa w Obiekcie, w tym należy
zwrócić szczególną uwagę na zachowanie dziecka względem towarzyszącego
dorosłego, wygląd dziecka, zachowanie dziecka, np. zaniepokojenie, zdenerwowane i
unikanie kontaktu wzrokowego, oraz zachowanie osoby dorosłej względem dziecka.
5. W przypadku odmowy złożenia oświadczenia przez osobę dorosłą, pod opieką której
przebywa małoletni, jak również w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do
bezpieczeństwa dziecka, należy niezwłocznie powiadomić Koordynatora.
6. Koordynator, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o
zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przyjmuje rozmowę z podejrzaną
osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
7. W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu
przestępstwa na szkodę dziecka, Koordynator zawiadamia o tym podejrzeniu policję.
8. W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy
innych działów Obiektu np. jadalni, kuchni i inni, powinni oni o tym niezwłocznie
zawiadomić pracownika Recepcji, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
9. W zależności od sytuacji i miejsca, Koordynator weryfikuje, na ile podejrzenie
krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki,
prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu
interwencji i zawiadamia policję.
10. Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem
ogłoszenia.

TABLICA INORMACYJNA

Koordynator Jan Dziedzic
POLICJA 997
Komenda Powiatowa Policji w Żywcu Aleja Piłsudskiego 52, 34-300 Żywiec
telefon +48 47 85 722 00
Komisariat Policji w Węgierskiej Górce ul. Zielona 43 D, 34-350 Węgierska Górka
telefon +48 47 857 26 10
Prokuratura Rejonowa w Żywcu ulica Powstańców Śląskich 9
telefon +48 33 475 84 00
Sąd Rodzinny w Żywcu III Wydział Rodzinny i Nieletnich ulica Kościuszki 39
telefon +48 33 475 12 23
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Węgierskiej Górce ul. Zielona 43
telefon +48 33 860 97 96
Praktyka Grupowa Lekarzy Scapula s. c. w Węgierskiej Górce ul. Wyzwolenia 5
telefon + 48 33 864 15 16
Pogotowie Ratunkowe 999
OGÓLNY TELEFON ALARMOWY 112